Bromo en Bali - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Tom Cleiren Dorien Lanslots - WaarBenJij.nu Bromo en Bali - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Tom Cleiren Dorien Lanslots - WaarBenJij.nu

Bromo en Bali

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom Cleiren

10 Oktober 2012 | Indonesië, Lovina

Het is momenteel 18u in Bali en nog steeds de vlotte 30 graden. Over een halfuurtje is de zon weg en koelt het af tot een frisse 25 graden... Maw: wij zijn blij om weg te zijn uit het regenachtige Belgie.

Vorige week verlieten we Yogya om naar de Bromovulkaan te trekken. 13u rijden in een mimibusje later arriveerden we er omstreeks 22u. We hadden echter nog geen slaapplaats en alles leek zowat verlaten. Gelukkig kende onze chauffeur nog wel iemand die kamers verhuurde. Het enige wat nog vrij bleek was een vuil kamertje, met beschimmelde lakens en kussen, een toilet waar ge uw poepeke liever niet op zou zetten en geen douche. Gelukkig was het maar een korte nacht, want om 3.30u werden we met de jeep opgepikt om vanop een viewpoint de zonsopgang te gaan aanschouwen over de bergen en valleien. Dit maakte de lange reis en erbarmelijke nacht meer dan goed. Een fenomenaal knap zicht dat blijkbaar plots anderen rondom ons tot huwelijksaanzoeken inspireerde.
Wat later trokken we door de stoffige woestijn naar de actieve krater. Best wel indrukwekkend (en ook wel stinkend) zo'n rokende vulkaan.

Tegen de middag namen we samen met nog andere toeristen een bus en de ferry richting Bali. We hadden het wel even gehad met het gebrek aan comfort en we namen ons voor iets luxueuzer te gaan overnachten.
Iets luxueuzer werd uiteindelijk een poepchique resort aan het strand met een eigen koraalrif (voor de prijs van 50 euro/nacht per bungalow kunt ge niet sukkelen).
We namen er deugddoende buitendouche en gingen eten aan een tafeltje op het strand onder de wuivende palmbomen op 2m van de branding. Qua honeymoongehalte kon dit wel tellen.
De volgende dag snorkelden we er tussen de koralen en de tropische vissen. We zaten er precies in Aquatopia.

2 dagen later en helemaal relaxed namen we wederom een klein busje vol met locals en hun huisraad en levende kippen in kooien richting Lovina, ofwel de perfecte uitvalsbasis voor duikexcursies en het spotten van dolfijnen. Flipper lieten we aan ons passeren, aangezien we vernamen dat hij blijkbaar niet meer dan zijn staart zou laten zien, maar duiken wilden we wel doen. En aangezien we hier toch een zee aan tijd hebben, waarom dan ineens niet voor een internationaal open water duikbrevet gaan?
Drie dagen hebben we samen met gans de cast van Finding Nemo gedoken naar koraalriffen en gezonken schepen uit WOII. Werkelijk prachtig en een immens plezante ervaring. We hebben een nieuwe favoriete sport gevonden.

Morgen reizen we door naar het oosten van Bali waar we een boot gaan zoeken richting de Gili-eilanden, ofwel de meest paradijslijke eilanden ooit. Denk Bountystranden, denk totale rust (geen gemotoriseerd verkeer toegestaan). Onze Trotter verwoordt het als volgt: "In de Gili vind je het aards paradijs, zo niet nemen wij ontslag."
We nemen hen op hun woord.

• 10 Oktober 2012 - 12:44

Patrick Cleiren:

huwelijksaanzoeken bij de bromo ??
    toch niet van zuid-oost-aziatische schoonheden zeker??
    hebt ge aanvaard ??

• 10 Oktober 2012 - 13:34

Jaloers:

Dat 'duiken' kan nog van pas komen in het strafschopgebied van onze tegenstanders !

• 10 Oktober 2012 - 13:50

Ines:

oh.....ik kan het me al voorstellen....ben eens benieuwd naar wat foto's !

• 10 Oktober 2012 - 13:50

Ines:

oh.....ik kan het me al voorstellen....ben eens benieuwd naar wat foto's !

• 10 Oktober 2012 - 16:45

Anne Jacobs:

zo te lezen lijkt de reis
    nu al onvergetelijk en voor Dorien zeker grensverleggend!

• 11 Oktober 2012 - 16:39

Karin Jacobs:

Whaw... Super! Ik heb alleen maar gesnorkeld en vond dat al spannend! Aan een duikervaring hebben wij ons niet gewaagd... Blij te lezen dat Bali meevalt... En nu ... Hop naar het paradijs...GENIET ERVAN!
    Groetjes,
    tante Kaat

• 11 Oktober 2012 - 18:01

Greet Peeters:

Jawadde seg!!!
    En wij zitten hier in België in de herfst..
    Schitterend en spannend, wat jullie daar allemaal beleven!
    Altijd leuk om te lezen over jullie "avonturen". Zeker blijven doen!
    Groetjes,
    Greet & Tom en Lenske ;-)

• 15 Oktober 2012 - 06:41

Klaas En Marije:

Hallo Tom en Dorien.

Een aantal foto's weten te uploaden zo te zien. Mooie plaatjes hoor! En grappig, wij inmiddels dus jullie ervaringen aan het opdoen aangezien we andersom reizen.

Jullie nu nog aan het genieten op het paradijs Gili genaamd? Welke van de drie zitten jullie ook alweer?

Wij de Bromo inmiddels bezocht en deze week naar de tempels. We blijven jullie ook volgen.

Veel plezier nog samen en wie weet tot ziens!

Groeten Klaas en Marije.

• 15 Oktober 2012 - 13:04

Nadia:

Amai seg, klinkt supergoed!!!Geniet er met volle teugen van, hoor!!:-)

• 17 Oktober 2012 - 11:51

Tom:

Hey iedereen.
    Fijn om jullie reacties te lezen.

Klaas en Marije, we zaten tot deze ochtend in Gili Trawangan waar we 4 nachten verbleven. Paradijslijk is een understatement.
    Nu aangekomen in Lombok, in Sergiggi. Wat een rust! Vermoedelijk gaan we verder naar het zuiden, naar Kuta (in Lombok niet in Bali) om daar te leren surfen.
    Hoe bevalt Java jullie? Druk he? Totaal anders als Bali, maar op zich wel charmant vonden wij.
    Geniet nog van jullietripverdwr en misschien tot ergens onderweg ;), maar alleszins tot blogs!